Unkarilaiset keksivät miten tiemaksut pitää järjestää

Unkari pystytti kuorma-autojen kilometriperusteisen tiemaksujärjestelmän vain 2,5 kuukaudessa. Nopeaan aikatauluun maata ajoi EU, joka ei antanut korottaa tiemaksuja vanhan järjestelmän puitteissa, vaikka maksujärjestelmän naapurimaita halvemmat hinnat imivät kaikki mahdolliset tavara-autot ajamaan sen kautta. Tiemaksuja alettiin periä uudella järjestelmällä 1.7.2013. Satelliittipaikannukseen tai reittilippuun perustuvan järjestelmän rakennuskulut, 72 miljoonaa euroa, saatiin kerättyä kahden ja puolen kuukauden tiemaksutuloilla. Vuotuiset käyttökulut ovat 33 miljoonaa euroa - 6,7 % vuoden tiemaksutuloista.


Unkarin tiemaksujärjestelmän ylivoimainen etu on avoimuus. Monissa maissa tiemaksuja perii vain yksi iso yhtiö, mutta Unkarissa mikä tahansa pieni tai keskisuuri yritys voi osallistua toimintaan palveluntarjoajana.

ITS Finland ry:n toiminnanjohtaja Sampo Hietanen pitää Unkarin järjestelmää toimivan ja fiksun tuntuisena, koska se on avoin kaikille kiinnostuneille yrityksille ja edullinen toteuttaa. "Keveytensä ja kustannustehokkaan rakenteen vuoksi se voisi sopia hyvin myös Suomeen", Hietanen toteaa.

Tiemaksut ovat myös mahdollisimman vaivattomia autoilijoille. Ajoneuvopäätettä käyttävän kuorma-auton kuljettajalle riittää, että hän ilmoittaa omalle ajoneuvolaitteen palveluntarjoajalle haluavansa käyttää kerättyä matkatietoa Unkarin tiemaksua varten. Tässä on kaikki, mitä tarvitaan, ja toiminta käynnistyy nopeasti.

Tiemaksun voi myös suorittaa joko automaatilla tai verkossa ostamalla reittilipun (Route ticket). Maksun voi myös hoitaa automaattisesti lähes millä tahansa Euroopassa yleisesti käytössä olevalla ajoneuvopäätteellä. Tällä hetkellä järjestelmän piiriin on hyväksytty 24 eri operaattoria.

Tiemaksujen periminen Euroopassa on melkoinen sekasotku, ja kaikkiaan käytössä on 14 erilaista ajoneuvopäätettä. Pahimmillaan eri maissa toimivassa autossa pitää olla useita erilaisia järjestelmiä. Unkarissa hyväksytään olemassa oleva seurantatietoa lähettävä laite, kunhan se täyttää asetetut laatu-, varmuus- ja turvallisuusvaatimukset.

Unkari peri aikaisemminkin tiemaksuja, mutta ei ajokilometrien mukaan. Maa kärsi pitkään siitä, että sen teillä ajettiin käytännössä lähes ilmaiseksi, vain kolmasosalla siitä hinnasta mikä maan olisi pitänyt saada runsaasta läpiajoliikenteestä. Unkarin kautta kannatti ajaa, koska hinnat olivat edullisia.

 

Pitkä tarjouskilpailu

Maan hallitus päätti rakentaa uuden tiemaksujärjestelmän jo kuusi vuotta sitten. Saadut tarjoukset olivat kuitenkin erittäin kalliita ja monimutkaisia. Suuret tiemaksujärjestelmien toimittajat esittävät kalliita ja monimutkaisia järjestelmiä, jotka samalla sulkevat markkinat muilta. Tarjouskierros lopetettiin tuloksettomana, koska hallitus piti tarjouksia joko liian kalliina tai muuten huonoina, ja koko järjestelmän rakentaminen pantiin jäihin. Hintakin oli kohonnut 60 miljardiin forinttiin - noin 200 miljoonaan euroon.

Talousvaikeuksista kärsivä uusi hallitus kuitenkin päätti rakentaa tietullijärjestelmän vuonna 2013. Tarjouskierros oli taas hyvin vaikea, mutta järjestelmä haluttiin nopeasti toimintaan - itse asiassa ennen kuulumattoman nopeasti, vain kolmessa kuukaudessa, koska Unkari tarvitsi rahaa.

Voittajaksi selviytynyt unkarilainen i-Cell-niminen logistiikkapalveluja tarjoava yritys yhteistyökumppaneineen jäi toiminnan alettua vain yhdeksi operaattoriksi muiden joukkoon. (Yritys on perustettu aikoinaan toimittamaan Unkariin suomalaisen Aplicomin telematiikkalaitteita.)

i-Cell on telematiikkayritys, joka myy ja asentaa autoihin ajoneuvopäätteitä (On-Board-Unit - OBU). Yhtiö tarjoaa myös logistiikkapalveluja ja pysäköintiä sekä kotimaassaan että Saksassa ja Itävallassa. i-Cell selvisi hyvin järjestelmän rakennustöistä, koska sillä oli jo taskussaan lähes kaikki, mitä tiemaksujen keräämiseksi tarvitaan: laitteisto-osaaminen, maksujärjestelmät, henkilöstön osaaminen.

Tiemaksujärjestelmän tarjouskilpailu ratkesi maaliskuussa 2013, rakentaminen alkoi huhtikuussa ja maksujen kerääminen käynnistyi 1. heinäkuuta 2013.

 

Valvonta perustuu rekisterikilpien tunnistamiseen

Tiemaksujen perintää varten tarvitaan myös kattava valvontajärjestelmä. Johtaja Mátyás Rostáksen mukaan yhtiöllä oli erinomainen yhteistyökumppani, joka kykeni rakentamaan yli sata valvontaporttia kolmessa kuukaudessa.

Valvontajärjestelmä toimii mahdollisimman yksinkertaisesti, ja se perustuu automaattiseen rekisterikilpien tunnistamiseen. Teille asetetut valvontaportit ja huomaamattomat ajoneuvot keräävät valvontatietoa vuorokauden ympäri. Ihmiset eivät voi opetella välttämään valvontaa samalla tavoin kuin kiinteitä kameroita, koska kukaan ei tiedä missä valvonta-autot milloinkin liikkuvat.

 

Unkarin viranomaiset ovat tyytyväisiä

Viranomaisten kannalta tiemaksut toteutuivat paitsi nopeasti myös helposti. Kansalaisten on helpompi hyväksyä järjestelmä, jossa kuljettajilla ei tarvitse ostattaa satojatuhansia uusia ajoneuvopäätteitä. Logistiikkayhtiöt saavat järjestelmästä lisäansioita, ja ne ovat motivoituneita keräämään ja toimittamaan maksuja edelleen.

 

 


 

Unkarin tiemaksujärjestelmä

Isot tiemaksujärjestelmien toimittajat asennuttavat aina omat järjestelmänsä autoihin. Tästä koituu valtavasti tarpeettomia kuluja kaikille osapuolille. Unkarilaiset halusivat, että kaikkia olemassa olevia ajoneuvopäätteitä voi käyttää.

Euroopassa on käytössä 14 erilaista ajoneuvopäätettä. Jokaista niistä voi käyttää Unkarissa. Kuljettajan kannalta Unkarissa tienkäyttäjä vastaa siitä, että maksut tulevat maksetuiksi. Valvonta tapahtuu valvontaporttien avulla sekä 120 valvonta-ajoneuvosta, joita ajetaan kolmessa vuorossa. Kukaan ei tiedä missä autot liikkuvat.

 

Unkarin tiemaksujärjestelmä

Joustavat maksamisjärjestelyt
Joustavat reitinsuunnittelu-ratkaisut
Ei tarvita rekisteröintiä
Pääsy suoraan internetistä

Perustuu itsepalveluun

Ajoneuvopäätteenä voidaan käyttää jo asennettuja GPS seurantajärjestelmiä
Valtion ei tarvitse ostattaa tai rahoittaa uusia OBU-järjestelmiä
Avoin alusta kaikille satelliittipaikannukseen perustuville logistiikkajärjestelmille

Satelliittipaikannukseen tai reittilippuun perustuva järjestelmä

Käyttöönotto 1.7.2013
Maksualue 6501 km, 20,87 % Unkarin tieverkosta
Sisältää 2243 maksullista tieosuutta
Järjestelmä koskee vain kuorma-autoja
Kuorma-autojen maksuluokkia ovat kaksiakseliset J2, kolmiakseliset J3 ja neljä- tai useampiakseliset J4

Reittilippu - Route ticket satunnaisille käyttäjille (noin puolet)

Ajoneuvopääte OBU (avoin, jo valmiiksi asennettu mikä tahansa hyväksytyllä laatutasolla toimiva laite sopii) - 24 hyväksyttyä operaattoria mukana nyt

Maksavista asiakkaista puolet unkarilaisia, muut ulkomaisia, viidesosa romanialaisia kuorma-autoja

Valvonta

Automaattinen rekisterikilven tunnistusjärjestelmä ja auton maksuluokan tunnistaminen
101 valvontaporttia tieverkolla
45 tiedonkeruuautoa
60 poliisiautoa
Valvontatarkastuksia kuukaudessa 2,6 miljoonaa

Kustannukset

72 miljoonan euron kertainvestointi, joka on 14. 7% vuotuisista tiemaksutuloista
2,5 kuukauden asennusaika, investoinnin takaisinmaksuaika 2,5 kk
Vuotuiset käyttökulut 33 miljoonaa €, joka on 6,7% vuotuisista maksutuloista
Kuukausittain myydään 645 500 lippua

Sekä rekisteröityjä että ei-rekisteröityjä autoja on järjestelmässä 371 000
Maksuja kuukaudessa keskimäärin 22 713 000 kappaletta

Historia

Tarjouskilpailu maaliskuussa 2013
Sopimus voittaneen konsortion kanssa 16.04.2013
Järjestelmän rakentaminen alkoi huhtikuussa
Käyttöönotto 1.7.2013

 

 


 

Lisätietoja:

Matyas Rostas (yrityksen liiketoimintajohtaja)
i-Cell
puhelin +3614671750
Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.

 

 

Tiedustelut

Älykkään liikenteen verkosto -
ITS Finland ry
Bulevardi 7, 00120 Helsinki

Toiminnanjohtaja Marko Forsblom
tel. +358 40 514 5100
etunimi.sukunimi (at) its-finland.fi

Puheenjohtaja Karri Salminen, CGI
tel. +358 40 544 5151
etunimi.sukunimi (at) its-finland.fi

ITS Finland Extranet

Kirjaudu Extranetiin täällä!

Tilaa uutiskirje

ITS sosiaalisessa mediassa

FacebookTwitterLinkedinYoutube