ITS Finlandin uutiskirje 05/14

ITS Finlandin uutiskirje 05/14. Aiheina Helsingin ITS Europe 2014 kongressi, Mobility as a Service (MaaS), Unkarin edullinen tietullijärjestelmä, pysäköintiongelmiin ratkaisuja.

 

Helsingin ITS kongressi ylitti odotukset

Helsingissä kesäkuussa järjestettyyn kansainväliseen ITS Europe -kongressiin osallistui yli 2 500 ihmistä 65 eri maasta. Esitelmissä asiantuntijat käsittelivät 260 teknistieteellistä ja 16 kaupallisen alan tutkimusta. Kongressin näyttelyssä oli yli 60 näytteilleasettajaa.

Kongressissa keskusteltiin eniten palveluiden voimakkaasta murtautumisesta liikenteeseen. Tietotekniikan kehitys mullistaa sekä ihmisten että tavaroiden liikkumista. MaaS eli Mobility as a Service vaikuttaa ihmisten arkielämään, ja se tuottaa myös valtavasti liiketoimintamahdollisuuksia - myös Suomelle.

Professori Eric Sampsonin mukaan kongressin tärkeimmät viestit olivat mm. seuraavia:

Liikenne digitalisoituu
- kaikki ja jokainen yhdistyy toisiinsa
- avoin tieto muuttaa liikenteen markkinoita
- älypuhelinten ja tablettikoneiden valtava lisääntyminen on tuonut mukanaan pysyvästi verkottuneet matkustajat
- kaikesta on tulossa älykästä (älyliikennettä)

Mobility as a Service - liikenne palveluna - on muuttumassa yhteiseksi tavoitteeksi, mutta sen toteuttaminen vaatii mutkikkaita b-to-b -sopimuksia, mikä voi edellyttää muutoksia lainsäädäntöön.

Avoin data ja big data olivat kokouksessa kuumia puheenaiheita, mutta ne eivät ole vaivattomia ratkaisuja ongelmiin. Avoimeen dataan perustuva liiketoiminta voi vaatia EU jäsenvaltioiden hyväksymiä standardeja ja menettelytapoja.

Yli maarajojen ulottuvat multimodaaliset matkustajapalvelut olivat paljon esillä kongressissa. Moni hanke on julkaissut ratkaisuja, mutta toimiakseen kansainvälisesti tarvitaan kansainvälisiä sopimuksia kaupunkien ja maiden välille.

 

itshel 1

 

Liikkuminen palveluna kiinnostaa eduskuntaa

Eduskunnan liikennevaliokunnan puheenjohtaja, kansanedustaja Kalle Jokinen sanoi, että hän seurasi Helsingin ITS Europe -kongressin valmistelua jo lähes vuoden ajan etukäteen, ja hän oli hyvin tietoinen siitä miten se rakentuu ja mitä siellä on esillä.

- Tapahtuman aikana saattoi kyllä havaita, että Suomi on hyvin mukana alan kehityksessä. Tuli myös vaikutelma, että maailmalla on menossa kilpajuoksu siitä, kuka pystyy ottamaan "ilmaherruuden" älykkään liikenteen kehittämisessä. Kilpailu on kovaa liikenteen digitalisoimisessa ja erilaisten edistyksellisten kehityssovellusten tuomisessa käytäntöön, hän sanoi ITS uutiskirjeen haastattelussa.

- Liikkuminen palveluna on se, mistä olemme keskustelleet paljonkin. Jatkon kannalta on myös hyvin tärkeätä, että suomalaiset ovat edelleen hyvin mukana kehityksessä, ja että Suomi näkyy. Yksi mielenkiintoinen esimerkki oli Kutsuplus-palvelu sekä yhteiskäyttöiset autot ja idea, että jos maksat kuukaudessa tietyn summan, saat käyttöösi tarvittaessa auton, mahdollisuuden käyttää julkista liikennettä ja muita palveluja. Näitä sovelluksia pitäisi tutkia ja kokeilla käytännössä. Kokeilumahdollisuudet pitää löytää ja laittaa pystyyn.

- Liikennevaliokunnan puheenjohtajana olen keskustellut liikenneministeri Paula Risikon kanssa, ja me etsimme tapoja, joilla älyliikennettä voitaisiin edistää. Onko esimerkiksi lainsäädännön puolella sellaista minkä voi nopeasti korjata, onko jotain rajoittavaa, joka pitäisi muuttaa mahdollistavaksi, että voisimme käynnistää kokeilutoimintaa Suomessa.

 

Näyttökuva 2014-9-4 kello 12.46.18

 

Kiire pakotti nopeaan toimintaan Unkarissa:
Tiemaksusysteemi ennätysajassa ja ennätyshalvalla

Unkari pystytti kuorma-autojen kilometriperusteisen tiemaksujärjestelmän vain 2,5 kuukaudessa. Nopeaan aikatauluun maata ajoi EU, joka ei antanut korottaa tiemaksuja vanhan järjestelmän puitteissa, vaikka maksujärjestelmän naapurimaita halvemmat hinnat imivät kaikki mahdolliset tavara-autot ajamaan sen kautta.

Tiemaksuja alettiin periä uudella järjestelmällä 1.7.2013. Satelliittipaikannukseen tai reittilippuun perustuvan järjestelmän rakennuskulut, 72 miljoonaa euroa, saatiin kerättyä kahden ja puolen kuukauden tiemaksutuloilla. Vuotuiset käyttökulut ovat 33 miljoonaa euroa - 6,7 % vuoden tiemaksutuloista.

Unkarin tiemaksujärjestelmän ylivoimainen etu on avoimuus. Monissa maissa tiemaksuja perii vain yksi iso yhtiö, mutta Unkarissa mikä tahansa pieni tai keskisuuri yritys voi osallistua toimintaan palveluntarjoajana.

Unkarin tiemaksut ovat myös mahdollisimman vaivattomia autoilijoille. Ajoneuvopäätettä käyttävän kuorma-auton kuljettajalle riittää, että hän ilmoittaa omalle ajoneuvolaitteen palveluntarjoajalle haluavansa käyttää kerättyä matkatietoa Unkarin tiemaksua varten. Tässä on kaikki, mitä tarvitaan, ja toiminta käynnistyy nopeasti.

Tiemaksun voi myös suorittaa joko automaatilla tai verkossa ostamalla reittilipun (Route ticket). Maksun voi hoitaa automaattisesti lähes millä tahansa Euroopassa yleisesti käytössä olevalla ajoneuvopäätteellä. Tällä hetkellä järjestelmän piiriin on hyväksytty 24 eri operaattoria.

Tiemaksujen periminen Euroopassa on melkoinen sekasotku, ja kaikkiaan käytössä on 14 erilaista ajoneuvopäätettä. Pahimmillaan eri maissa toimivassa autossa pitää olla useita erilaisia järjestelmiä. Unkarissa hyväksytään olemassa oleva seurantatietoa lähettävä laite, kunhan se täyttää asetetut laatu-, varmuus- ja turvallisuusvaatimukset.

Lue koko artikkeli täällä.

 

 Y9K9496

 

Hankala pysäköinti tuottaa uusia ratkaisumalleja Helsingissä

Epäily siitä, että Mobility as a Service eli liikkuminen palveluna olisi vielä kaukaista tulevaisuutta ei pidä paikkaansa. MaaS on jo hyvällä idulla Helsingissä.

Perinteinen tapa tehdä työmatka omalla henkilöautolla törmää helposti pysäköintiongelmiin, kun työvoima kasvaa tai tila vähenee jostain muusta syystä.

Johanna Taskisen ja Ville Voltin yritys Mobinet teki työmatkaliikenteen kartoituksen eräälle yritykselle, jonka pääkonttorissa työvoima oli kasvamassa monella sadalla henkilöllä keskittämisestä johtuen. Keskeinen sijainti ja jo olemassa olevat pysäköintiongelmat pakottivat sekä asiakkaana olleen yrityksen että konsultin katsomaan asioita uudelta näkökannalta.

Voisiko kalliiden pysäköintipaikkojen sijasta ajatella toisenlaisia, ehkä älykkäämpiä ratkaisuja, jotka myös työntekijät voisivat hyväksyä?

Työmatkaliikenteen kartoituksessa Mobinet kysyi yrityksen työntekijöiltä mahdollisuutta tulla työpaikalle eri kulkutavoilla. Selvisi, että vain puolet autolla tehdyistä matkoista olivat sellaisten henkilöiden tekemiä, joille autolla saapuminen on välttämätöntä.

Pysäköintipaikan hinta esimerkiksi Helsingin keskustassa on vähintään 300 €/kk. Voisiko tämän saman rahasumman käyttää työntekijän työmatkoihin joillain toisilla välineillä?

Johanna Taskinen tuli näin hyvin luonnollista tietä Helsingin kansainvälisessä ITS kongressissakin esillä olleeseen liikkuminen palveluna -ajatteluun.

Ratkaisussa työntekijällä voi olla oma matkatili, jonka avulla yritys tukee työntekijän työmatkoja siten, että tämä voi käyttää rahan vaikka satunnaiseen pysäköintiin, joukkoliikenteen lippuihin, Kutsuplus-tyyppiseen palveluun, yhteiskäyttöautoihin tai johonkin muuhun työntekijän itse valitsemaan kulkutapaan.

Johanna Taskinen on muotoillut ideansa "matkasalkuksi". Siinä voi olla autokäyttöpalveluille tietty summa (vuokra-auto, taksi, yhteiskäyttöauto), joukkoliikenteen lippu voi olla yksi osa, sähköavusteinen polkupyörä yksi osa ja etätyön lisääminen yksi osa matkapakettia.

Suuri osa haastatelluista lähes 200 työntekijästä on ottanut idean vastaan myönteisesti ja uteliaana.

Taskisen idea on herättänyt kiinnostusta sekä yritysten että näiden työntekijöiden keskuudessa. Myös Helsingin kaupunki kannattaa ajatusta.

 

raitiovaunut

 

Tiedustelut

Älykkään liikenteen verkosto -
ITS Finland ry
Bulevardi 7, 00120 Helsinki

Toiminnanjohtaja Marko Forsblom
tel. +358 40 514 5100
etunimi.sukunimi (at) its-finland.fi

Puheenjohtaja Karri Salminen, CGI
tel. +358 40 544 5151
etunimi.sukunimi (at) its-finland.fi

ITS Finland Extranet

Kirjaudu Extranetiin täällä!

Tilaa uutiskirje

ITS sosiaalisessa mediassa

FacebookTwitterLinkedinYoutube