ITS Finlandin uutiskirje 07/14

ITS Finlandin uutiskirje 07/14. Aiheina taksipalveluyritys Taxify, Liikennelabran sopimukset sekä autonomisen ajamisen vähitellen näkyvä kehitys.

 

Taxify tuo tarjoukset ja opiskelija-alennukset Oulun takseihin

Virosta alkunsa saanut taksipalveluyritys Taxify on levinnyt nopeasti Suomeen ja maailmalle. Oulun kaikki 170 taksia ovat nyt sen piirissä. Myös jyväskyläläiset yrittäjät ovat löytäneet Taxifyn.

Tällä hetkellä suomalaiset taksit käyttävät kaikki maksimihinnoittelua, vaikka niillä olisi mahdollisuus tarjota kyytejä myös edullisempaan hintaan. Taxify mullistaa käytännön. Siihen kuuluvat kuljettajat alkavat soveltaa tarjoushinnoittelua, ja antaa mm. opiskelijoille suunnattuja alennuksia.

Toisin kuin amerikkalainen Uber, Taxify sopii yhteen myös Suomen lupia edellyttävän henkilöliikennelain kanssa. Taxifyn liikeideana on periä taksiyrittäjältä 20 euron kuukausimaksu ja yhden euron maksu kyydiltä. Kuljettaja voi jatkaa luvanvaraista yritystoimintaansa itsenäisenä yrittäjänä normaalisti ja kuulua myös alueensa välityspalvelun piiriin edelleen.

Taxifyn toimitusjohtaja Matti Vaininen korostaa sitä, että palvelu ei ole taksin välityspalvelu, eikä siinä mielessä kilpaile taksiyhdistysten kanssa. Asiakas ei joudu maksamaan mitään ylimääräistä, mutta saa älykkäitä etuja.

Kaikki Taxifyn piiriin kuuluvat taksinkuljettajat näkyvät älypuhelinsovelluksessa, josta käyttäjä voi valita mieleisensä kuljettajan ja auton. Etuna on myös ajantasainen satelliittiseuranta. Jos tulossa oleva taksi näyttää eksyneen, tilaaja voi vaikka soittaa autoon, ja ohjata kuljettajaa tulemaan oikeata reittiä perille.

Asiakkaat voivat antaa palautetta palvelusta, ja kuljettajan saamat tähdet kertovat myös muille asiakkaille, miten palvelu on sujunut.

Taxify leviää nopeasti, mutta pääkaupunkiseudulla on vasta kymmenkunta sen piiriin kuuluvaa taksiyrittäjää.

 


liikennetieto

Trafi ja Liikennevirasto sopivat Soneran kanssa liikennetiedon tuottamisesta

Älykäs liikenne tarvitsee toimiakseen tarkkaa ajantasaista tietoa liikenteen ja ympäristön oloista. Sonera, Trafi ja Liikennevirasto tekivät sopimuksen, joka antaa mahdollisuuden kerätä liikennetietoa suoraan ajoneuvoista.

Tiedonkeruu perustuu aina käyttäjän suostumukseen ja vapaaehtoisuuteen. Trafi poistaa Soneran kokoamasta tiedosta kaikki tunnisteet ennen kuin se pääsee viranomaisten ja tutkimuslaitosten käyttöön.

Viranomaisten ja yrityksen välinen sopimus tehtiin Liikennelabran eli sähköisten liikennepalveluiden edistämishankkeen puitteissa.

 

Liikennelabran kotisivut: www.liikennelabra.fi

 


ohjauspyörä

Autonomisen ajamisen kehitys tapahtuu vähitellen

Autonomisen ajaminen alkaa ensimmäisessä kehitysvaiheessa moottoriteillä ja pysäköintialueilla, sieltä autonomisuus leviää vähitellen taajamaliikenteeseen, joka on kaikkein vaativin liikenneympäristö.

Automaattipysäköinnin seuraavassa vaiheessa kuljettajan ei tarvitse itse olla lainkaan ratissa, kun auto suorittaa pysäköinnin. Seuraavassa vaiheessa kuljettaja voi hypätä kyydistä jo pysäköintialueen rajalla.

Autonomisuus vaatii pysyvän yhteyden nettiin ja huipputarkat digikartat. Autonominen ajaminen vaatii nykyistä parempia tunnistimia, auton on pysyttävä katkeamattomassa internetyhteydessä. Digitaalinen kartasto on päivitettävä 10 cm tarkkuuteen nykyisestä metrien tarkkuudesta. Vaatimuksena on myös tiheästi päivittyvät paikkansa pitävät tiedot liikennemerkeistä, verkon kunnossapito- ja rakennustöistä sekä muista liikenneoloista.

 

Osittain autonominen ajaminen

- järjestelmä valvoo ajoittain auton liikettä eteen ja sivulle
- järjestelmä vaatii kuljettajan jatkuvan huomion, vastuu on kuljettajalla

Melkein autonominen ajaminen

-järjestelmä vastaa ajamisesta, mutta vastuu siirtyy kuljettajalle tarpeen mukaan
-kuljettaja voi kiinnittää huomion pois ajamisesta
-järjestelmä pyytää kuljettajaa ottamaan vastuun varoitusajan jälkeen

Täysin autonominen ajaminen

-auton liike eteen ja sivulle täysin automaattista melkein joka tilanteessa
-auto ei vaadi kuljettajan ohjausta paitsi erikoistilanteissa
-jos kuljettaja ei ota vastuuta, auto pysähtyy turvallisesti kesken matkan
-järjestelmä vastaa ajamisesta täysin, mutta auton voi siirtää myös kuljettajan vastuulle

 

Tiedustelut

Älykkään liikenteen verkosto -
ITS Finland ry
Bulevardi 7, 00120 Helsinki

Toiminnanjohtaja Marko Forsblom
tel. +358 40 514 5100
etunimi.sukunimi (at) its-finland.fi

Puheenjohtaja Karri Salminen, CGI
tel. +358 40 544 5151
etunimi.sukunimi (at) its-finland.fi

ITS Finland Extranet

Kirjaudu Extranetiin täällä!

Tilaa uutiskirje

ITS sosiaalisessa mediassa

FacebookTwitterLinkedinYoutube