Autosi tietää mitä teit viime kesänä – mutta tiedätkö sinä mihin kaikkeen autosi keräämiä tietoja käytetään?

Suomi, Uutinen

Harva autoilija tulee mieltäneeksi, mitä kaikkea dataa nykyaikainen auto tallentaa ja välittää eteenpäin – ja kuinka monin tavoin tietoja on mahdollista hyödyntää. Autot voivat kerätä paikka-, vika- ja polttoainetietoja sekä tietoja kuljettajan ajokäytöksestä kuten ajonopeudesta ja jarrutuksista eri tilanteissa.  Kerätyn tiedon automaattinen eteenpäin lähettäminen voi pelastaa henkiä esimerkiksi tilanteessa, jossa sairaskohtauksen saanut autoilija on tajuttomana…

Autosi tietää mitä teit viime kesänä

Harva autoilija tulee mieltäneeksi, mitä kaikkea dataa nykyaikainen auto tallentaa ja välittää eteenpäin – ja kuinka monin tavoin tietoja on mahdollista hyödyntää. Autot voivat kerätä paikka-, vika- ja polttoainetietoja sekä tietoja kuljettajan ajokäytöksestä kuten ajonopeudesta ja jarrutuksista eri tilanteissa. 

Kerätyn tiedon automaattinen eteenpäin lähettäminen voi pelastaa henkiä esimerkiksi tilanteessa, jossa sairaskohtauksen saanut autoilija on tajuttomana tieltä suistuneessa autossa. Nykyauto kykenee tunnistamaan kiihtyvyysanturien tallentamien tietojen ja airbagien laukeamisen perusteella hätätilanteen ja välittää hätäkeskukselle tiedon auton sijainnista. 

Moottori on seurannut kiinnostavaa ja yksityisyydensuojankin kannalta tärkeää aihetta usean eri artikkelin voimin niin printissä kuin netissäkin – useasta eri näkökulmasta.  

Datan keräämiseen ja sen hyödyntämiseen liittyy suomalaisautoilijan kannalta myös uhkakuvia. ”Tiedoista on oikein käytettynä autonkäyttäjälle runsaasti hyötyä, mutta olennaista on se, että auton omistajan tai haltijan tulee aina itse voida päättää, kuka tietoja hyödyntää”, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen kiteyttää. Autoliiton My Car My Data -kampanjan ydin havainnollistuu täältä: www.autoliitto.fi/tietoa-tienkayttajalle/my-car-my-data 

 

Kansainvälisen Autoliitto FIA:n teettämän kuluttajatutkimuksen mukaan aivan valtaosa, 90 %, eurooppalaisista ajattelee, että he omistavat oman ajoneuvonsa tiedot ja että autoilijoiden pitäisi lähtökohtaisesti saada itse valita, jaetaanko niitä vai ei. 

Tietoturva-asiantuntija ja tietokirjailija Petteri Järvinen epäilee, että moni autoilija on tietojen luovuttamisen suhteen laiska ja huoleton, eikä välttämättä miellä suojella omia oikeuksiaan. 

Järvisen mukaan autoilijalla itsellään tulisi säilyä valta päättää mitä tietoja auto kerää ja mitä tietoja auto lähettää eteenpäin – ainakin jos kerätyt tiedot ovat yhdistettävissä henkilöön.   

Autodiagnostiikan ammattilainen: nykyaikainen auto säilöö paljon erilaisia henkilötiedoiksi luokiteltavia tietoja kuten sijaintitietoja ja ajokäyttäytymistietoja. Henkilöautojen tietoturvan haasteisiin on herätty vasta aivan viime vuosina tosissaan. 

Autot keräävät ajonaikaista tietoa, josta on hyötyä jälkikäteisessä onnettomuustutkinnassa. Onnettomuustutkijoiden on tärkeää saada käyttöön auton keräämää tietoa, jota ovat ajonopeudet, kiihtyvyydet, moottorin kierrosluku, jarrutusten kesto ja voimakkuus sekä monet muut kuljettajan eri ajotilanteissa tekemät ratkaisut. 

Yleisen tietosuoja-asetuksen mukaan henkilöllä on oikeus saada tutustua itseään koskeviin henkilötietoihin. Koska auton huoltohistoria- ja korjaustiedot eivät ole käytettynä ostetun ajoneuvon uuden omistajan henkilötietoja, ei uudella omistajalla ole tietosuoja-asetuksen mukaista oikeutta saada tutustua niihin. Tietosuojavaltuutettu tuo esiin, että auton huoltohistoriatiedot voivat kuitenkin suoraan tai välillisesti kuvata ajoneuvon omistajaa tai tämän toimintaa.  

Autojen jälkikäteisen päästömanipulaatiokikkailun tavoitteena on ajoneuvon käyttö- ja huoltokustannusten pienentäminen, huolto- ja korjauskustannusten välttäminen tai moottoritehon kasvattaminen. Kyse on myös terveydestä eli hengitysilmalle haitallisista päästöistä. Kikkailun avulla ajoneuvon hiukkas- ja typenoksidipäästöt voivat kasvaa jopa monikymmenkertaiseksi. Liikenneoikeusyhdistyksen puheenjohtaja, liikenneoikeuden asiantuntija, asianajaja Risto Tuori pohtii tilannetta, jossa kuluttaja ostaa autoliikkeestä käytetyn auton ja vuoden päästä katsastuksessa ajoneuvosta ilmenee päästömanipulaatio. 

Teksti: Marko Jokela
Kuvituskuvat: Moottorin arkisto

Jaa sivu eteenpäin

Lisää kirjoituksia

Uutinen

Intertraffic Amsterdam 2024

Viikko Intertraffic Amsterdamiin Intertraffic Amsterdam on kansainvälinen foorumi kaikille liikenneteknologian ammattilaisille maailmanlaajuisesti. Yli 900 näytteilleasettajaa yli 100 maasta tarjoaa kattavan katsauksen uusimpiin suuntauksiin ja kehitykseen. ITS Finland yhdessä ITS Nordic+ kanssa osallistuvat tapahtumaan yhteisosastolla ITS Nationlasin alla. ITS Nationals tuo yhteen kymmenen maata Euroopasta. ITS Finlandin alla osastolle numero 02.308 osallistuu 8 jäsentämme; Finntraffic, Forum […]
Lausunnot

Älykkään liikenteen verkosto ITS Finlandin lausunto-Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi liikennevakuutuslain, Liikennevakuutuskeskuksesta annetun lain ja vakuutusyhtiölain muuttamisesta 

Älykkään liikenteen verkosto ITS Finlandin lausunto koskien hallituksen esitystä eduskunnalle laeiksi liikennevakuutuslain, Liikennevakuutuskeskuksesta annetun lain ja vakuutusyhtiölain muuttamisesta   ITS Finland toimii digitaalisen liikenteen ja kuljetuksen kehittämisen yhteistyöfoorumina kooten hallinnon, tutkimuksen ja elinkeinoelämän toimijat yhteen. ITS Finland on voittoa tavoittelematon asiantuntijaverkosto, johon kuuluu yli 100 jäsenorganisaatiota, joissa työskentelee yli 30 000 työntekijää. Yhdistyksen tavoitteena on edistää […]
Blogi

Pro gradu -tutkielma älykkään liikenteen mahdollisuuksista ja haasteista Suomen kunnissa

Blogikirjoitus älykkääseen liikenteeseen liittyvästä pro gradu -tutkielmasta, jonka on tehnyt tuotantotalouden ekonomi Aukusti Perttula.