
YK:n COP27-ilmastokokous Egyptissä etsitään ratkaisuja, kuinka vauhdittaa Pariisin ilmastosopimuksen toimeenpanoa ja pitää 1,5 asteen tavoite yhä saavutettavissa.
Meriliikenteenohjauksen ratkaisut ovat vahvasti esillä merenkulun ilmastopäästöjen vähentämiskeinoja kokouksessa esittelevässä Green Shipping -ilmastohaasteessa. Fintrafficin meriliikenteenohjauksen digitalisaatiohankkeilla on jo kyetty leikkaamaan merikuljetusten päästöjä Suomessa.
Mukana ilmastokokouksen Green Shipping julkistuksessa oli yli 40 maata, satamaa ja yritystä, jotka toivat Green Shipping Challengeen omat vihreämpää meriliikennettä tukevat innovaationsa ja kehityshankkeensa. Suomesta Green Shipping Challengeen osallistui neljä eri kokonaisuutta, joista kaksi oli Fintrafficin meriliikenteenohjauksen kestävän kehityksen ja digitalisaation kärkihankkeita.
Fintrafficin meriliikenteenohjauksen Green Shipping Challengessa esitellyt hankkeet olivat Port Call Time Stamp and Estimation Service & Port Activity -sovellus, jotka on toteutettu yhteistyössä kotimaisten Awake.ain ja Unikien kanssa, sekä pidemmälle katsova Virtual Port Arrival -konsepti, jota edistetään Siili Solutionsin kanssa NEMO-hankkeen yhteydessä.
Lue Finntraficin sivuilta alkupeäinen uutinen
Lue aiheesta lisää:
Awake.AI satamapalvelujen markkinapaikka: https://its-finland.fi/awake-ai-j-satamapalvelujen-markkinapaikka/
United States Department of State: https://www.state.gov/launch-of-the-green-shipping-challenge-at-cop27/. Katso myös https://greenshippingchallenge.org/
Fintrafficin vastuullisuustyö: https://www.fintraffic.fi/fi/fintraffic/maailman-turvallisin-sujuvin-ja-ymparistoystavallisin-liikenne
Miten digitalisaatiolla voidaan pienentää liikenteen päästöjä: https://www.fintraffic.fi/fi/uutiset/liikenteessa-syntyvaa-havikkia-pakko-vahentaa
Kuva: Unplash, Roger Hoyles