Liikenteessä on meneillään vallankumous. Ei sellainen, josta lähetetään lehdistötiedote ja jäädään odottamaan – vaan aalto, joka nousee jo horisontissa. Sähköautot ovat vasta sen ensimmäinen aalto. Perässä tulevat tekoäly, itseohjautuvat ajoneuvot, droonit ja liikkumisen super-sovellukset, jotka yhdistävät kaiken, mitä tarvitsemme liikkumiseen, yhteen napinpainallukseen.

Euroopalla on kaikki edellytykset olla tässä myrskyssä kapteenin paikalla. Meillä on maailman paras joukkoliikenneverkko, saumaton mobiiliverkko yli rajojen, tiiviit ja elävät kaupungit sekä kasvava joukko liikennepalveluja, jotka tekevät arjesta joustavampaa. Meillä on jopa muutama nimi, jotka ovat nousseet kansainvälisesti näkyviksi – kuten Bolt ja Voi.
Mutta nämä nimet ovat kuin lahjakkaat penkillä istuvat pelaajat. He osaavat pelata, mutta eivät johda peliä. Euroopasta puuttuvat ne todelliset gravitaatiopisteet – yritykset, jotka vetäisivät koko alan mukaansa, asettaisivat pelisäännöt ja olisivat esikuvia muille. Ilman niitä peliä johtavat muualta tulevat jättiläiset, ja me jäämme toimimaan markkinana muiden ideoille.
Tarvitsemme 3–5 liikenteen jättiä
Tällä hetkellä Euroopan liikennemarkkina on monen sijoittajan silmissä investointikelvoton. Sääntely on pirstaleista, markkinoiden pelisäännöt epäselviä ja uudet palvelut jäävät pieniin paikallisiin kokeiluihin. Yksityisellä puolella on valtavasti pääomaa, joka etsii tuottavia kohteita – mutta ei voi sitoutua näin epävarmassa ympäristössä.
Siksi tarvitsemme läpimurron. Euroopan pitäisi päättää, että se luo kolmesta viiteen suurta, kuluttajille suunnattua liikenteen digijättiä. Jokainen niistä saisi miljardin euron julkisen sijoituksen, joka kattaisi enintään viidenneksen kokonaispotista. Tämä tarkoittaa, että jokaisen yrityksen kokonaisinvestointi olisi vähintään viisi miljardia euroa. Julkinen rahoitus ei ole hyväntekeväisyyttä, vaan sijoitus, jonka tarkoitus on näyttää suunta ja antaa markkinoille selvä signaali: tänne kannattaa tulla. Kun julkinen sektori sitoutuu sekä omaan sijoitukseen että markkinoiden kehittämiseen, vähentää se riskiä ja poistaa esteitä. Tämä avaa tilaa yksityiselle pääomalle tulla mukaan. Näin Euroopan uinuva pääoma herää liikkeelle – ja pystyy tukemaan kasvua, joka muutoin jäisi syntymättä.
Näiden yritysten pitäisi:
- Tähdätä heti globaaleille markkinoille.
- Yhdistää kaikki liikkumisen muodot – junan, taksin, pyörän, robotaksin – yhdeksi kokemukseksi.
- Olla markkinajohtajia, luoda standardeja ja vetää muuta alaa perässään.
Mietitään vaikka Airbusia. Eurooppa nousi lentokonevalmistuksessa hajanaisista kansallisista tehtaista yhdeksi maailman johtajaksi, koska uskalsimme yhdistää voimamme. Ja ovathan nuo autonvalmistajatkin kansallisia sankareita. Nyt meidän pitäisi tehdä sama liikenteessä – alalla, joka haukkaa viidenneksen kotitalouksien menoista ja on juuri siirtymässä uuteen aikakauteen.
Miksi tämä on ratkaisevaa
Ilman näitä painopisteitä markkina pysyy pirstaleisena. Start-upit jäävät kotikaupunkiinsa, sijoittajat kääntävät katseensa muualle ja teknologian suunnan määrää joku toinen.
Uskaltamalla toimia nyt, voimme muuttaa tilannetta. Meillä olisi ankkuriyrityksiä, jotka ostavat ja kokeilevat uutta teknologiaa ensimmäisinä, houkuttelevat parhaat osaajat ja sijoittavat rohkeasti. Ja mikä tärkeintä, ne näyttävät maailmalle, että Eurooppa osaa muutakin kuin sopeutua muiden tekemiin päätöksiin.
Kolme tukipilaria, jotta jättiläiset voivat kasvaa
- Liikkuminen ominaisuutena (Mobility as a Feature)
Liikkuminen pitää saada osaksi muiden toimialojen palveluja. Kun varaat hotellin, saat samalla liikennepalvelut auki kaupungissa. Sijaisauton vaihtoehtona voit ottaa kaikki liikennemuodot. Kaupan bonuksilla voit ostaa sähköskuutin ostoksille. Näin liikkuminen on aina siinä, missä ihminen muutenkin on. - Suuret markkinakokeilut
Pienten pilottien aika on ohi. Tarvitsemme 2–4 oikeaa markkina-aluetta, joissa automaattiajoneuvot, droonit ja joustavat palvelut eivät ole kiva lisä vaan perusta liikennejärjestelmälle. Näissä kokeiluissa sijoittajat näkevät, että markkinat ei ole teoreettiset vaan todelliset. - Matkojen vähittäismarkkinat
EU:n tarvitsee selkeät säännöt, joilla kuka tahansa hyväksytty toimija voi jälleenmyydä matkoja ja yhdistää eri liikennemuotoja. Ilman tätä kaupallista kerrosta täydellinen matkaketju jää aina vajaaksi. Mikä tärkeämpää, ratkaisut ei skaalaa Euroopassa.
Vapaus liikkua on enemmän kuin liikevaihtoa
Tämä ei ole vain talouspolitiikkaa. Kyse on ihmisten oikeudesta liikkua kestävästi, edullisesti ja sujuvasti ilman pakkoa omistaa auto. Kyse on siitä, että Eurooppa voi päättää itse pelisäännöistään. Ja siitä, että kaupunkimme, maaseutumme ja yrityksemme kukoistavat myös tulevaisuudessa.
Meillä on teknologiaa, osaamista ja pääomaa. Nyt tarvitaan vain päätöksiä. Aloitetaan isosti. Tähdätään korkealle. Pidetään suunta.
Kolmesta viiteen jättiä, jotka tekevät Euroopasta suunnannäyttäjän seuraajan sijaan.
Sampo Hietanen, Owner
Aspectu Oy