ITS Finland ja Keskuskauppakamari ovat kehittäneet neljä strategista ehdotusta, joilla pyritään edistämään Suomen liikennepolitiikkaa tulevalla EU-komission toimikaudella

Suomi, Uutinen, Yleinen

On tärkeää, että Suomi varmistaa kansallisesti merkittävien liikennekysymysten edistämisen nyt, kun EU-komission uusi ohjelma on valmisteilla. Suomen kannat on esitettävä jo ohjelman muotoutuessa, jotta ne vaikuttaisivat tehokkaasti. Tässä Keskuskauppakamari ja ITS Finland ovat tehneet työtä valmistellessaan neljää teesiä, jotka tukevat Suomen liikennepolitiikan edistämistä EU-komission tulevalla kaudella.

On tärkeää, että Suomi varmistaa kansallisesti merkittävien liikennekysymysten edistämisen nyt, kun EU-komission uusi ohjelma on valmisteilla. Suomen kannat on esitettävä jo ohjelman muotoutuessa, jotta ne vaikuttaisivat tehokkaasti. Tässä Keskuskauppakamari ja ITS Finland ovat tehneet työtä valmistellessaan neljää teesiä, jotka tukevat Suomen liikennepolitiikan edistämistä EU-komission tulevalla kaudella.

Liikenteen sääntelyssä suurin osa päätöksenteosta tapahtuu kansallisten parlamenttien ulkopuolella. Keskuskauppakamarin liikenne- ja elinkeinopolitiikan johtava asiantuntija Piia Karjalainen painottaa, että Suomen on oltava aktiivinen jo yhteisten pelisääntöjen muodostamisvaiheessa, oli kyseessä sitten EU:n tai muiden kansainvälisten instituutioiden sääntely. ”Vaikka kansallisesti voimme vaikuttaa liikenteen rahoitukseen ja verotukseen, suurin osa sääntelystä tapahtuu muualla. Tästä syystä Euroopan Parlamentin liikenne- ja matkailuvaliokunnan (TRAN) rooli on merkittävä sekä kansallisen kilpailukyvyn että yhteyksien toimivuuden kannalta. Toivomme näkevämme suomalaisia meppejä aktiivisissa neuvottelu- ja raportointirooleissa myös tulevalla kaudella”, toteaa Karjalainen.

Euroopan parlamentin kokoonpano ja valtasuhteet, jotka määräytyvät ensi kesäkuun EU-vaaleissa, ovat ratkaisevia monille talouden aloille ja sektoreille. Uuden komission muodostaminen vaaleja seuraavasti ja sen ohjelman muotoilu tulevalle viisivuotiskaudelle ohjaavat unionin toimintaa samalla tavalla kuin kansallinen hallitusohjelma. ”Tämä ohjelma vaikuttaa unionin agendaan merkittävästi, ja sen merkitys liikennealalla on verrattavissa kansalliseen hallitusohjelmaamme”, Karjalainen korostaa.

Suomi on tunnettu EU:ssa ratkaisuhakuisena ja tulevaisuuteen suuntautuneena toimijana, joka on ollut edelläkävijänä datan hyödyntämisessä ja asianmukaisessa sääntelyssä eri aloilla.

ITS Finlandin Toiminnanjohtaja Marko Forsblom: Liikenteen Datatalous – Kulmakivi Kestävämmän ja Kilpailukykyisemmän Tulevaisuuden Rakentamisessa

“Liikenteen datatalous on avainasemassa luotaessa kestävämpää, turvallisempaa ja tehokkaampaa liikennejärjestelmää. Se on myös keskeinen elementti rakennettaessa yritysten ja kansakuntien kilpailukykyä. Eurooppalaisen regulaation tärkein tehtävä on näyttää kestävän kasvun suunta, ja eurooppalaisilla rahoitusinstrumenteilla tulee varmistaa riittävä vauhti”, sanoo ITS Finlandin toiminnanjohtaja Marko Forsblom.

  1. EU:n rooli liikenteen energiamurroksen globaalina johtajana.
  2. Hiilineutraalisti optimoitu ja operoitu liikennejärjestelmä.
  3. Päästötavoitteiden saavuttaminen kaupunkitasolla.
  4. Kyvykäs ja yhtenäinen Eurooppa, joka keskittyy erityisesti Pohjois- ja Itä-Euroopan alueiden tukemiseen.

Tulevaisuuden liikennejärjestelmän rakentaminen on monitahoinen haaste, jossa digitalisaatio ja kestävä kehitys ovat keskiössä. EU:n tulee panostaa näihin aloihin, luoden samalla perustan kestävämmälle ja tehokkaammalle tulevaisuudelle. Liikennealan innovaatioita ja kestävän siirtymän strategioita tulee tukea sekä rahoituksellisesti että osaamisen kehittämisen kautta.

Lue teesit täältä:

Four Theses on the Future of Transport

Neljä teesiä liikenteen tulevaisuudesta

Jaa sivu eteenpäin

Lisää kirjoituksia