Tekoälyn kyydissä keskellä suurkaupunkia

Suomi, Blogi

Syyskuussa älyliikenteen maailmankongressin yhteydessä pääsimme muutaman Suomen delegaation edustajan kanssa kokeilemaan General Motorsin omistaman Cruisen esituotannossa olevaa kyytipalvelua San Franciscon keskustassa. Cruisen kyytipalvelu eroaa muista siinä, että kyydittäjänä toimii täysin automaattinen ajoneuvo, jossa ei ole ihmiskuljettajaa eikä erillistä turvakuljettajaa. Koska kyse on vielä esituotantovaiheesta, kyytipalvelun autot ottivat syyskuussa matkustajia vain iltakymmenen ja aamuviiden välisenä aikana.…

Tekoälyn kyydissä keskellä suurkaupunkia

Syyskuussa älyliikenteen maailmankongressin yhteydessä pääsimme muutaman Suomen delegaation edustajan kanssa kokeilemaan General Motorsin omistaman Cruisen esituotannossa olevaa kyytipalvelua San Franciscon keskustassa. Cruisen kyytipalvelu eroaa muista siinä, että kyydittäjänä toimii täysin automaattinen ajoneuvo, jossa ei ole ihmiskuljettajaa eikä erillistä turvakuljettajaa. Koska kyse on vielä esituotantovaiheesta, kyytipalvelun autot ottivat syyskuussa matkustajia vain iltakymmenen ja aamuviiden välisenä aikana. Tällöin liikenne on pääosin rauhallisempaa ja ajoneuvon toimintaympäristö siis yksinkertaisempi. Samanaikaisesti Cruisella on ollut robottiautoja liikenteessä enimmillään noin 50-60 kappaletta.

Itse pääsin reissaamaan robottitaksilla yhteensä viisi kertaa matkan aikana. Kaikki ajot sujuivat varsin sujuvasti. Omia havaintoja olivat ajoneuvon säntillinen pysähtyminen STOP-risteyksissä sekä jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden tunnollinen väistäminen ja muille tienkäyttäjille tilan antaminen. Katso Eetun video >>

Robottitaksin koeajo syksyisessä San Franciscossa

Koeajot onnistuivat senkin takia, että sää oli meille ja autoille suotuisa. Jos olisi ollut sumua (kuten San Franciscossa usein on) tai jos olisi satanut, autot eivät olisi olleet liikenteessä. Tämä kertoo vielä teknologian ja sen toimintaympäristön (niin sanottu ODD eli Operational Design Domain) rajoitteista. Cruisen edustajatkin totesivat, että tällä hetkellä kehityksen painopiste on saada ajoneuvot toimimaan hyvässä kelissä. Kaduilla näkyi pariin otteeseen myös Cruisen autoja hätävilkut päällä osoittaen, että jotkin tilanteet ovat autolle ja sen softalle ja antureille vielä haastavia. Tämä näkyi myös julkisessa keskustelussa, jossa kaupungin joukkoliikenteen järjestäjä oli huolissaan äimistelevien robottitaksien aiheuttamista häiriöistä kaupungin liikenteelle.

Cruisen lisäksi Waymo on pyörittänyt vastaavaa asiakkaiden käytettävissä olevaa robottitaksipalvelua jo vajaat pari vuotta Phoenixin esikaupunkialueella. Arizonan osavaltion sää on tasaisen lämmintä ja sateetonta ympäri vuoden, ja tämän vuoksi siellä pystyykin kehittämään hyvän sään ratkaisua tehokkasti läpi vuoden. Myös Cruise on juuri aloittanut ajoneuvojensa operoinnin samalla alueella.

Miltä tietokoneen kyyditettävänä oleminen tuntui?

Varsin tavanomaiselta ja jopa tylsältä, vaikka toki itsestään kääntyilevää rattia lumoutuneena matkan aikana seurasikin. Jos kyydissä olisi ollut silmät kiinni, ei välttämättä olisi huomannut mitään erityistä, paitsi ehkä korostetun rauhallisuuden liikkeissä. Monissa automaattiajoneuvojen kokeiluissa onkin havaittu, että kun ajoneuvoa pääsee itse kokeilemaan, epäilykset ja pelot vähenevät selvästi.

Suomen delegaation kokemusten pohjalta tulevaisuus näyttää ainakin näiltä osin taas asteen valoisammalta ja turvallisemmalta – eikä lainkaan pelottavalta!

Pidempi koostevideo robottitaksin ja ITS Finlandin delegaation ekskursiosta.​

Eetu Pilli-Sihvola, Päällikkö, Traficom

Jaa sivu eteenpäin

Lisää kirjoituksia

Lausunnot

Älykkään liikenteen verkosto ITS Finlandin lausunto-Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi liikennevakuutuslain, Liikennevakuutuskeskuksesta annetun lain ja vakuutusyhtiölain muuttamisesta 

Älykkään liikenteen verkosto ITS Finlandin lausunto koskien hallituksen esitystä eduskunnalle laeiksi liikennevakuutuslain, Liikennevakuutuskeskuksesta annetun lain ja vakuutusyhtiölain muuttamisesta   ITS Finland toimii digitaalisen liikenteen ja kuljetuksen kehittämisen yhteistyöfoorumina kooten hallinnon, tutkimuksen ja elinkeinoelämän toimijat yhteen. ITS Finland on voittoa tavoittelematon asiantuntijaverkosto, johon kuuluu yli 100 jäsenorganisaatiota, joissa työskentelee yli 30 000 työntekijää. Yhdistyksen tavoitteena on edistää […]
Blogi

Pro gradu -tutkielma älykkään liikenteen mahdollisuuksista ja haasteista Suomen kunnissa

Blogikirjoitus älykkääseen liikenteeseen liittyvästä pro gradu -tutkielmasta, jonka on tehnyt tuotantotalouden ekonomi Aukusti Perttula.
Lausunnot

Älykkään liikenteen verkosto ITS Finlandin lausunto koskien valtioneuvoston selvitystä Suomen avaintavoitteiksi EU-vaalikaudelle 2024-2029

 Asia: E 58/2023 vp Valtioneuvoston selvitys: Suomen avaintavoitteet EU-vaalikaudelle 2024-2029   ITS Finland toimii digitaalisen liikenteen ja kuljetuksen kehittämisen yhteistyöfoorumina kooten hallinnon, tutkimuksen ja elinkeinoelämän toimijat yhteen. ITS Finland on voittoa tavoittelematon asiantuntijaverkosto, johon kuuluu yli 100 jäsenorganisaatiota, joissa työskentelee yli 30 000 työntekijää. Yhdistyksen tavoitteena on edistää liikenteen digitalisaation ja uusien palvelujen toteuttamisen yleisiä edellytyksiä […]