Kolmella vuosikymmenellä älyliikenteen matkassa

Suomi, Blogi

Toimittuani ITS Finlandin puheenjohtajana 15 vuoden ajan minulla on ollut mahdollisuus nähdä eräänlaiselta näköalapaikalta se muutos, joka liikenteen älyllistymisessä on tapahtunut. Vielä 2000-luvun alkupuolella puhuimme liikenteen telematiikasta hyvin teknologisista lähtökohdista. Menneiden vuosien aikana olemme tuoneet koko älyliikennesektoria ”raudasta” sovelluksiin ja käyttäjälähtöisiin palveluihin. Älykkäät järjestelmät ovat parantaneet liikenneturvallisuutta, liikenteen ja logistiikan tehokkuutta ja ennen muuta edistäneet…

Toimittuani ITS Finlandin puheenjohtajana 15 vuoden ajan minulla on ollut mahdollisuus nähdä eräänlaiselta näköalapaikalta se muutos, joka liikenteen älyllistymisessä on tapahtunut. Vielä 2000-luvun alkupuolella puhuimme liikenteen telematiikasta hyvin teknologisista lähtökohdista. Menneiden vuosien aikana olemme tuoneet koko älyliikennesektoria ”raudasta” sovelluksiin ja käyttäjälähtöisiin palveluihin. Älykkäät järjestelmät ovat parantaneet liikenneturvallisuutta, liikenteen ja logistiikan tehokkuutta ja ennen muuta edistäneet liikkumisen kestävien ratkaisujen kehittymistä.

Bitumista bitteihin

Aloittaessani puheenjohtajana vuonna 2009, LVM julkaisi kansallisen älyliikenteen strategian, jonka ajattelu tiivistyi esitteen sloganissa ”Bitumista bitteihin”. Siinä uudistettiin liikennepolitiikan suunta, painotukset ja tavoiteet. Bitumista bitteihin -ajattelun ytimessä oli koko liikennejärjestelmän yhteentoimivuus. Liikennejärjestelmä alettiin nähdä kokonaisuutena, jonka liikennemuotojen sisäisistä ja välisistä siiloista tuli vihdoin päästävä eroon. Tavoitteena oli muun muassa olla älyliikenteessä maailman kärkimaiden joukossa. Osin sitä olimme jo vuosikymmenen puolivälissä järjestäessämme Helsingissä ITS Europe kongressin vuonna 2014, jossa lanseerattiin ”Mobility as a Service” eli MaaS. Suomesta ja MaaS:ista tuli liikennealan murroksen edelläkävijä, josta kirjoitettiin satoja artikkeleja kansainvälisissä medioissa ja saimme vastaanottaa kymmeniä teemasta innostuneita delegaatioita.

Strategian myötä liikennepolitiikassa alkoi uusi aikakausi, kun väyläkeskeisen ajattelun rinnalle nousi myös datan hyödyntämiseen pohjautuva palveluistuminen. Maahan saatiin uusi liikenteen palvelulainsäädäntö, joka sekin oli uutuudessaan maailman modernein. Katseet kohdistuivat Suomeen, mutta muutos ei ole ollut helppoa. Vanhoista malleista irtautuminen on ollut hidasta. Rohkeus on ollut yksi liikennehallinnon arvoista ja se on näkynyt hienosti strategiatasolla, ja eiköhän se vielä tulla näkemään myös kehittämisinvestointien suuntaamisessa.

Kohti kestävää tulevaisuutta

Kuluvan vuosikymmenen keskeisiä teemoja ovat tekoäly, liikenteen ekosysteemit, älykäs sähköistyminen, automaatio ja dataperustaiset palvelut. Kaikkien näiden tulee edesauttaa liikenteen päästöjen vähentamisessä, joka on ratkaistava sekä paikallisesti että globaalisti. Tässä työssä isossa roolissa on EU -pohjainen regulaatio, jossa Suomi on toiminut aktiivisesti, mutta vaikuttamistyötä Brysselissä tulisi tehdä entistä enemmän. Kovin moni asia ja mahdollisuus ratkaistaan siellä ja sovelletaan sitten täällä. Ehkä voisi sanoa, että kehityksen suunta luodaan Brysselissä ja vauhti määritellään kansallisissa budjeteissa.

Paljon on tehtävää liikenteen älyllistämisessä tulevinakin vuosina. ITS Finlandin rooli on tässä työssä keskeinen, jos jäsenkunta niin haluaa. Perusideana järjestöllä on alusta asti ollut tarjota keskustelualusta ja asiantuntijafoorumi niin yritysten, julkisen sektorin kuin tutkimusalan toimijoille. Siitä ainutlaatuisesta yhteisöllisyydestä, joka ITS Finlandin piiriin on yhdessä rakennuttu, kannattaa pitää lujasti kiinni. Olemme puhuneet ITS perheestä ja siltä se on tosiaankin tuntunut. Dynamiikka on toiminut niin hyvinä kuin huonoinakin hetkinä, niin kuin perheessä pitääkin.

Minulla on ollut suuri ilo toimia ITS Finlandin puheenjohtajana vuodesta 2009 saakka. Melkoisen pitkä jakso, mutta myös erittäin antoisa. Ilman koko yhteisöä yhteinen tekemisemme ei olisi tuottanut niitä tuloksia, joita nyt on nähtävissä. ITS Finlandilla on ollut aina erinomaiset toiminnanjohtajat ja henkilöstö. He ovat työn tehneet, me muut sitten kannustaneet ja ehkä ihan hiukan ohjaneet. Seuraaville vuosille on yhdistyksellä hyvät lähtökohdat edistää liikennealan älykästä ja kestävää uudistumista. Verkostossa on monipuolisesti huippuosaamista ja järjestön talouskin on vakaalla pohjalla. Kannattaa pitää kiinni erityisesti siitä yhdessä tekemisestä, jolla on saatu samoihin keskustelupöytiin niin tutkimuksen, julkisen sektorin kuin yritystenkin toimijat.

Minä voin näistä lähtökohdista rauhallisin mielin jäädä eläkepäiviä viettämään, toki alaa tiukasti seuraten ja ehkäpä myös kommentoiden, joskus vähän muristenkin, mutta pääosin varmaankin hymyillen.

Talvikodissa Nizzassa joulukuussa 2023

Karri

Karri Salminen ITS Finland, puheenjohtaja

Jaa sivu eteenpäin

Lisää kirjoituksia

Uutinen

Intertraffic Amsterdam 2024

Viikko Intertraffic Amsterdamiin Intertraffic Amsterdam on kansainvälinen foorumi kaikille liikenneteknologian ammattilaisille maailmanlaajuisesti. Yli 900 näytteilleasettajaa yli 100 maasta tarjoaa kattavan katsauksen uusimpiin suuntauksiin ja kehitykseen. ITS Finland yhdessä ITS Nordic+ kanssa osallistuvat tapahtumaan yhteisosastolla ITS Nationlasin alla. ITS Nationals tuo yhteen kymmenen maata Euroopasta. ITS Finlandin alla osastolle numero 02.308 osallistuu 8 jäsentämme; Finntraffic, Forum […]
Lausunnot

Älykkään liikenteen verkosto ITS Finlandin lausunto-Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi liikennevakuutuslain, Liikennevakuutuskeskuksesta annetun lain ja vakuutusyhtiölain muuttamisesta 

Älykkään liikenteen verkosto ITS Finlandin lausunto koskien hallituksen esitystä eduskunnalle laeiksi liikennevakuutuslain, Liikennevakuutuskeskuksesta annetun lain ja vakuutusyhtiölain muuttamisesta   ITS Finland toimii digitaalisen liikenteen ja kuljetuksen kehittämisen yhteistyöfoorumina kooten hallinnon, tutkimuksen ja elinkeinoelämän toimijat yhteen. ITS Finland on voittoa tavoittelematon asiantuntijaverkosto, johon kuuluu yli 100 jäsenorganisaatiota, joissa työskentelee yli 30 000 työntekijää. Yhdistyksen tavoitteena on edistää […]
Blogi

Pro gradu -tutkielma älykkään liikenteen mahdollisuuksista ja haasteista Suomen kunnissa

Blogikirjoitus älykkääseen liikenteeseen liittyvästä pro gradu -tutkielmasta, jonka on tehnyt tuotantotalouden ekonomi Aukusti Perttula.