Maailman suurin autoteollisuusmaa?

Suomi, Blogi, Yleinen

Praha on loppu, lähettäkää tshekkejä. Näin kirjoitettiin joskus 80 luvulla. Sen jälkeen on paljon virrannut vettä Vltavassa ja Tonavassa, maailma näyttää hyvin erilaiselta nyt. Tshekkoslovakiasta on tullut Tshekki ja Slovakia, ja maat ovat teollisuuden mahtimaita, joissa autoteollisuuden painoarvo on suuri. Autoteollisuusjärjestöt Tshekissä AutoSAP ja Slovakiassa ZAP SR näkevät, että teollisuuden globalisaatio jatkuu yhä. Uusi tuotemerkkejä…

Praha on loppu, lähettäkää tshekkejä. Näin kirjoitettiin joskus 80 luvulla. Sen jälkeen on paljon virrannut vettä Vltavassa ja Tonavassa, maailma näyttää hyvin erilaiselta nyt. Tshekkoslovakiasta on tullut Tshekki ja Slovakia, ja maat ovat teollisuuden mahtimaita, joissa autoteollisuuden painoarvo on suuri.

Autoteollisuusjärjestöt Tshekissä AutoSAP ja Slovakiassa ZAP SR näkevät, että teollisuuden globalisaatio jatkuu yhä. Uusi tuotemerkkejä tulee markkinoille ja teknologian merkitys pysyy korkealla. Euroopan kannalta on tärkeää, että teollisuudella on pääsy tarvittaviin raaka-aineisiin sekä osaavaan työvoimaan. Tarvitaan sekä maahanmuuttoa että panostusta koulutukseen ja tutkimukseen.

Slovakia

Slovakiassa valmistetaan eniten autoja maailmassa asukasta kohden, 184 autoa / 1000 asukasta, ja Tshekissä toiseksi eniten, 117 autoa / 1000 asukasta. Lisäksi naapurimaat Puola ja Unkari ovat myös merkittäviä toimijoita.

Tshekissä valmistetaan noin 1,2 miljoonaa autoa, ja Slovakiassa noin 1 miljoonaa autoa vuodessa. Yhdessä Tshekkoslovakia, jos olisi olemassa, olisi toiseksi suurin autonvalmistaja Euroopassa. Vain Saksassa valmistetaan enemmän autoja.

Autoteollisuuden merkitys on Tshekissä ja Slovakiassa suurempi kuin Nokia ekosysteemin merkitys oli parhaimmillaan Suomessa. Slovakian bkt:sta autoteollisuuden osuus on 11%. Autoteollisuus on puolet koko teollisuustuotannosta, ja sen osuus viennistä on noin kolmannes. Autoteollisuudessa työskentelee suoraan 176 tuhatta työtekijää ja yhteensä 261 tuhatta, kun välilliset työpaikat otetaan huomioon.

Slovakiassa toimii neljä autovalmistajaa, VW (Porsche, Audi, Škoda, VW) , Stellantis (Peugeot, Renault), Kia sekä Jaguar Land Rover. Lisäksi Volvo rakentaa paraikaa tehdasta Košiceen, jossa tuotannon pitäisi käynnistyä 2026. Tämä lisää maan autoteollisuuden kapasiteettia 250.000 autolla. Suuria Slovakiassa toimivia alihankkijoita ovat mm Mobis, Foxconn, Continental, Schaeffer ja Hella .

Tshekki

Autoteollisuuden osuus Tshekin bkt:sta on noin 9%, se on neljännes teollisuustuotannosta ja noin neljännes myös viennistä. Maan teollisuus on siis monipuolisempi kuin Slovakian. Autoteollisuus työllistää suoraan 180 tuhatta ja välillisen vaikutuksen kautta yhteensä noin 500 tuhatta työntekijää. Näistä noin 5000 työskentelee t&k tehtävissä. Useilla autovalmistajilla ja niiden alihankkijoilla on t&k keskus Tshekissä.

Tshekissä henkilöautoja valmistavat Škoda, Toyota ja Hyundai. Škoda on tshekkiläisille tärkeä asia, ja he ovat ylpeitä automerkistään. Tatra valmistaa kuorma-autoja, ja busseja valmistavat mm Iveco, SOC Libchavy ja Škoda Transportation, joka on eri yritys kuin henkilöautoja valmistava Škoda. Tshekissä valmistetaan maailman eniten linja-autoja asukasta kohden.

Alla olevassa kuvassa on Tshekissä toimivia autoteollisuuden yrityksiä. Kuva on sen verran vanha, että siitä puuttuu suomalainen Proventia, jolla on tehdas Kuřimissa lähellä Brnoa.

Autoteollisuuden yrityksiä Tshekissä. Suomalaisista yrityksistä Proventialla on tehdas Tshekissä.

Yksityisautoilun sähköistyminen täällä on hidasta, uusista autoista Tshekissä ja Slovakiassa vain noin 3% on sähköautoja. Autoteollisuus sähköistyy nopeammin, Tshekissä valmistetuista autoista lähes 14% on ladattavia. Slovakiassa valmistetaan VW:n e-up ja Peugeotin 208 mallin sähköautoja. Porsche ja Volvo ovat aikeissa aloittaa sähköautojen valmistuksen Slovakiassa. Tshekissä Škoda valmistaa ainoaa sähköautoaan Škoda Enyaqia. Linja-autoliikenteen sähköistyminen etenee paremmin. Sähköbusseja ja johdinautoja on laajasti käytössä, mutta myös vetybusseja on jo käytössä mm pääkaupungeissa Bratislavassa ja Prahassa, mutta myös pienemmissä kaupungeissa, mm Trnavassa Slovakiassa, sekä Ústí nad Labemissa ja Litvínovissa Tshekissä. Škoda Transportation on tehnyt Prahan ainoan vetybussin, Bratislavassa on käytössä puolalaisen Solariksen vetybusseja.

Ilmailu- ja avaruusteollisuus

Suomalaisten tarjoama osaaminen autoteollisuuteen soveltuu usein myös muuhunkin kuin autojen tuotantoon. Täältä voi samoilla osaamisilla löytyä asiakkuuksia ilmailu-, avaruus- tai raideteollisuudesta kuin myös muiden koneiden valmistuksesta.

Ilmailuteollisuudella on yli 100 vuoden historia Tshekissä. Täällä on omaa lentokonetuotantoa (Aero Vodochody, Zlin), mutta ennen kaikkea globaalien lentokoneyhtiöiden valmistusta ja tuotekehitystä (GE Aviation, Bell Helicopter, Honeywell). Uutena nousevana alueena on drone  (UAV) valmistus. Primoco UAV on johtavia yrityksiä globaalisti tällä alueella, he ovat toimittaneet noin kolmanneksen kaikissa maailmalla myydyistä keskikokoisista droneista viime vuonna. Prahassa on myös EUSPAn (EU Agency for the Space Programme) pääkonttori.

Ilmailu- ja avaruusteollisuudessa toimii Tshekissä yli 200 yritystä, jotka työllistävät 21000 työntekijää, ja niiden yhteenlaskettu liikevaihto on 1.5 miljardia USD.   Slovakiassa yrityksiä on joitakin kymmeniä, ja työtekijöitä noin 2000. Slovakiassa suurin ilmailualan yritys on Tomark Aero, joka valmistaa ultrakeveitä lentokoneita. Slovakialainen AeroMobil yhtiö kehitti lentävää autoa ja sai prototyypinkin valmiiksi, mutta kaupallisesti toiminta ei lähtenyt lentoon ja yhtiön toiminta lakkasi alkuvuonna 2023.

Lentävä auto matkalla Nitrasta Bratislavaan. Lähde Aeromobil.com

Lentävä auto matkalla Nitrasta Bratislavaan. Lähde Aeromobil.com

Raideteollisuus

Raideliikenteen ja raideteollisuuden rooli on vahva varsinkin Tshekissä. Täällä on yksi Euroopan tiheimmistä rautatieverkostoista 120 km raiteita/ 1000 km2, enemmän kuin esimerkiksi Slovakiassa (74), Hollannissa (73) tai Englannissa (67). Suomessa kiskoja on 17 km/ 1000 km2. Tshekissä ja Slovakiassa rataverkoston sähköistämisessä on vielä paljon tekemistä. Tshekin raideverkostosta 34% on sähköistetty, Slovakiassa 44%. Suomen raideverkostosta 57% on sähköistetty.

Raitiovaunu- ja metroliikenteen osuus maan pinnalla matkustetuista henkilökilometreistä on Tshekissä Euroopan korkein, 9.2% matkustetuista kilometreistä mennään ratikalla tai metrolla. EU:n keskiarvo on 1.7%, Suomessa luku oli 0.8% ennen Tampereen ratikan avaamista, Slovakiassa vain 0.7%. Euroopan toiseksi ratikoitunein maa on Itävalta, missä 6.6% matkustetuista kilometreistä on menty raitiovaunuilla. Tilastovuosi on 2018, ja tietolähteenä on Statista.

Tshekkiläinen raideteollisuus on suomalaistenkin työllisyydelle tärkeä, koska Škoda Transportation valmistaa raitiovaunuja ja junan vaunuja myös Suomessa. Pääkonttori on Pilsenissä ja tehtaat Pilsenissä, Ostravassa sekä Otanmäellä. Raideteollisuuden volyymi Tshekissä on noin 3,5 miljardia euroa ja ala työllistää noin 21000 työntekijää.

Mitä tarjolla suomalaisille?

Tshekin ja Slovakian yhteenlaskettu väestö on noin 16 miljoonaa, niiden yhteenlaskettu bruttokansantuote on noin 602 miljardia USD, joka on samaa kokoa kuin Belgian talous. Tshekissä ja Slovakiassa on maailman tihein ajoneuvoteollisuus, joka on pääosin ulkomaisten omistajien hallussa. Teollisuuden alihankintaverkosto tarjoaa kuitenkin merkittäviä liiketoimintamahdollisuuksia.

Kannattaa myös katsoa karttaa. Maat sijaitsevat hyvin keskeisesti Euroopassa, ja täältä on lyhyt matka kaikkialle Euroopassa. Tuhannen kilometrin säteellä asuu noin 300 miljoonaa ihmistä. Tämä näkyy myös maiden vientiluvuissa. Tavaraviennin arvo on Slovakiassa yli 99% BKT:sta ja Tshekissä 75%.  Suomen luku on 45%.

Edullinen kustannustaso, korkea osaaminen ja vakaa toimintaympäristö luovat hyvät edellytykset investoida tuotannollista toimintaa tänne, varsinkin jos kohdemarkkina on Euroopassa. Proventia on hyödyntänyt tämän mahdollisuuden ja heidän toimintansa Tshekissä kasvaa.

Molemmissa maissa on vahva tahtotila lisätä tutkimus- ja innovaatiotoimintaa. Erityisesti peräänkuulutetaan soveltavan tutkimuksen lisäämistä. Maissa ei kuitenkaan ole olemassa toimivia malleja tutkimuksen ja yritysten välisestä yhteistyöstä. Tässä olisi sellaista osaamista, mitä suomalaiset yritykset voisivat tuoda mukanaan.

Tshekin ja Slovakia teknologinen osaaminen on korkeatasoista. Tshekissä on Euroopan eniten korkean ja korkean keskitason teknologian työpaikkoja suhteessa koko työmarkkinaan. Täällä pitää pystyä tarjoamaan ainutlaatuista osaamista, jos aikoo pärjätä kilpailussa. Perusteknologiassa suomalaisten hintakilpailukyky ei riitä. Tietotekniikan huippuosaamiselle löytyy kysyntää, ja varsinkin teknologialle, jolla voidaan vähentää valmistuksen hiilijalanjälkeä.

Miltä tulevaisuus näyttää?

Autoteollisuuden merkitys on Tshekissä ja Slovakiassa erittäin iso maiden taloudelle ja työllisyydelle. Näköpiirissä oleviin muutoksiin suhtaudutaan politiikassa siksi suurella vakavuudella. Missä ovat tulevaisuuden työpaikat? Slovakiassa ollaan paremmin valmistauduttu siirtymään sähköautojen valmistukseen. Tshekki on profiloitunut taas jarruttamaan tai siirtämään polttomoottoriautojen valmistuksen lopettamista. Huhuissa on myös vilauteltu, että Škodan tehtaat Tshekissä keskittyisivät polttomoottoriautojen valmistamiseen ja sähköisten autojen valmistus siirrettäisiin pois Tshekistä. Tällä lienee haettu painetta poliitikoille, kun autoteollisuutta koskevia päätöksiä on valmisteltu.

Kuluttajat eivät ole kummassakaan maassa tällä hetkellä valmiita maksamaan lisää sähköautoista ja suhtautuvat hiukan epäillen ylipäätään sähköautoiluun. Autojen valmistajat taas toivoisivat jopa nopeampaa muutosta. Moottorin komponentteja toimittavat yritykset odottava pelon sekaisin tuntein tulevaa. Varmaa lienee se, että muutos tulee, mutta millä aikataululla ja millaisella laajuudella. Asia koskettaa isoa osaa autoteollisuudessa työskenteleviä noin 760 tuhatta työntekijää. Olisiko teidän yrityksellänne tarjota vakaata tulevaisuuden näkymää näille osaajille.

Kestävä liikkuminen on suurlähetystön kaupallisen toiminnan painopisteenä vuonna 2024, koska sen painoarvo on täällä suuri ja suomalaisilla yrityksillä on paljon tähän teemaan sopivaa teknologiaa ja osaamista. Olemme aloittaneet aihepiirin kartoituksen, ja meillä on käynnissä markkinaselvitys raideliikenteen ekosysteemistä Tshekissä. Tuloksista tiedotetaan alkuvuodesta 2024. Siihen saakka, oikein hyvää loppuvuotta.

Mika Lautanala
Kaupallinen neuvos
Suomen suurlähetystö Praha
Mika.Lautanala@gov.fi

Jaa sivu eteenpäin

Lisää kirjoituksia

Uutinen

Intertraffic Amsterdam 2024

Viikko Intertraffic Amsterdamiin Intertraffic Amsterdam on kansainvälinen foorumi kaikille liikenneteknologian ammattilaisille maailmanlaajuisesti. Yli 900 näytteilleasettajaa yli 100 maasta tarjoaa kattavan katsauksen uusimpiin suuntauksiin ja kehitykseen. ITS Finland yhdessä ITS Nordic+ kanssa osallistuvat tapahtumaan yhteisosastolla ITS Nationlasin alla. ITS Nationals tuo yhteen kymmenen maata Euroopasta. ITS Finlandin alla osastolle numero 02.308 osallistuu 8 jäsentämme; Finntraffic, Forum […]
Lausunnot

Älykkään liikenteen verkosto ITS Finlandin lausunto-Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi liikennevakuutuslain, Liikennevakuutuskeskuksesta annetun lain ja vakuutusyhtiölain muuttamisesta 

Älykkään liikenteen verkosto ITS Finlandin lausunto koskien hallituksen esitystä eduskunnalle laeiksi liikennevakuutuslain, Liikennevakuutuskeskuksesta annetun lain ja vakuutusyhtiölain muuttamisesta   ITS Finland toimii digitaalisen liikenteen ja kuljetuksen kehittämisen yhteistyöfoorumina kooten hallinnon, tutkimuksen ja elinkeinoelämän toimijat yhteen. ITS Finland on voittoa tavoittelematon asiantuntijaverkosto, johon kuuluu yli 100 jäsenorganisaatiota, joissa työskentelee yli 30 000 työntekijää. Yhdistyksen tavoitteena on edistää […]
Blogi

Pro gradu -tutkielma älykkään liikenteen mahdollisuuksista ja haasteista Suomen kunnissa

Blogikirjoitus älykkääseen liikenteeseen liittyvästä pro gradu -tutkielmasta, jonka on tehnyt tuotantotalouden ekonomi Aukusti Perttula.