Kansainvälisten yksilömatkailijoiden määrä on kasvanut merkittävästi, jolloin yhä useampi matkailija suunnittelee itse matkansa kohteeseen sekä kohteessa. Tätä varten tarvitaan kattavasti digitaalisessa muodossa olevaa tietoa erilaisista palveluista, mukaan lukien liikkumispalvelut, jo matkan suunnitteluvaiheessa.
Alueen ja kohteen palvelut sekä niiden saavutettavuus voivat vaikuttaa matkailijan kohdevalintaan. Suomessa monet matkailukohteet sijaitsevat luonnon äärellä harvaan asutuilla alueilla, missä joukkoliikennettä ei ole riittävästi tai ollenkaan, mikä tuo omat haasteensa kohteen saavutettavuuteen. Usein matkalta haetaan elämyksiä sekä rentoutumista. Liikkuminen voi aiheuttaa matkailijalle stressiä, jolloin luotettavat liikkumispalvelut ja laadukas tieto niistä voivat tehdä koko matkakokemuksesta paremman. Foreign Individual Travelers’ hospitality and Mobility Ecosystem (FIT ME!) -hankkeessa (hankekuvaus lopussa) tutkittiin mm. matkailuliikkumisen konsepteja ja palveluita erityisesti harvaan asuttujen alueiden näkökulmasta.
Matkailuliikkumisen monet vaikutukset
Hankkeessa toteutettiin vaikutusarviointi uudelle Apukka Shuttle Bus -palvelulle, joka aloitti toimintansa talvikaudella 2022-2023 ja liikennöi Apukka Resortin ja Rovaniemen keskustan välillä. Apukka Resort on matkailukohde, joka sijaitsee Olkkajärven rannalla 18 kilometriä Rovaniemeltä. Yritys tarjoaa majoitus- ja ravintolapalveluita sekä erilaisia aktiviteetteja, kuten poro- ja husky-ajeluita, moottorikelkkasafareita ja revontuliretkiä, ja asiakkaat muodostuvat pääasiassa ulkomaisista yksilömatkailijoista.
Apukka Shuttle Busin tavoitteena oli tarjota helppo ja ympäristöystävällinen liikkumispalvelu kohteeseen sekä yksilömatkailijoille että aktiviteettiasiakkaille. Lisäksi Apukka Resortin henkilökunta voi käyttää palvelua ilmaiseksi. Ennen kokeilua kohteen saavutettavuus oli taksien ja vähäisen pitkän matkan joukkoliikenteen varassa. Aktiviteettipalveluiden asiakkaille kuljetus sisältyi aktiviteettiin, ja heidät noudettiin tapauskohtaisesti, hyödyntäen myös Apukka Resortin omaa henkilökuntaa ja autoja.
Apukka Resort järjesti Shuttle Bus -palvelun yhteistyössä Matkahuollon ja Kutilan liikenteen kanssa. Matkahuolto tarjosi muun muassa sovellus- ja verkkolipunmyynnin sekä erilaisia tietopalveluita. Kutilan liikenne vastasi reitin operoinnista, lippujen tarkastuksesta sekä lipunmyynnistä bussissa.
Apukka Shuttle Bus:n käyttäjille tehtiin kysely, jonka mukaan Apukka Shuttle Bus -palvelulla oli lukuisia hyötyjä. Palvelu onkin jatkunut seuraavina kausina, ja reittejä on lisätty sekä lipun hintaa alennettu. Majoittuville asiakkaille, jotka itse valitsivat miten kulkivat kohteeseen, saatiin kyselyssä 63 vastausta. Keskeisimmät vaikutukset ja hyödyt kyselyn ja toimijahaastatteluiden perusteella on esitetty taulukossa.
Vaikutus/hyöty | Liittyviä kyselyn tuloksia |
---|---|
Palvelu paransi saavutettavuutta kohteeseen, jonne ei entuudestaan ollut riittävää joukkoliikennettä. | 5% vastaajista ei olisi tehnyt matkaa ollenkaan ilman Apukka Shuttle Busia |
Kulkumuotosiirtymä henkilöautoista joukkoliikenteeseen hyvällä täyttöasteella vähentää päästöjä ja voi lisätä Apukka Resortin piha-alueen turvallisuutta. | Henkilöauton käyttö väheni 73% (taksit 65 %, muut autot 8%) |
Palvelu vaikutti positiivisesti kohteen valintaan ja viipymään sekä kohteen imagoon. | Apukka Shuttle Bus: vaikutti kohdevalintaan 22% vastaajista, pidensi viipymää 5% majoittujista, vaikutti positiivisesti Apukka Resortin imagoon 75%:lla |
Käyttäjät olivat tyytyväisiä palveluun, ja pitivät sitä luotettavana. | 82% vastaajista oli tyytyväisiä palveluun, 87% vastaajista piti palvelua luotettavana ja 85% vastaajista koki palvelusta saadun tiedon olevan riittävää. |
Palvelu oli taloudellisesti kannattava. Se toi myös uuden käyttäjäryhmän kohteeseen: päivävierailijat, jotka eivät osallistuneet aktiviteetteihin. |
Uudenlaiset konseptit yhdistävät liikkumisen ja kohdepalvelut
Kuten edellinen Apukka Shuttle Bus:n vaikutusarvioinnin tulokset kertovat, jo yksittäinen matkailuliikkumisen palvelu voi tuoda lukuisia hyötyjä niin käyttäjälle, kohteelle, mukana oleville organisaatioille ja yhteiskunnalle. Digitalisaatio mahdollistaa myös laajempien matkailuliikkumisen palvelukokonaisuuksien integroimisen.
Hankkeessa kehitettiin erilaisia konsepteja, joilla matkailijalla olisi mahdollisuus löytää matkailu- ja liikkumispalveluita yhden luukun periaatteella. Yksi näistä on rikastettu reittiopas -konsepti, joka rikastaa matkaketjun kohdepalveluilla. Tämän osalta toteutettiin konseptitodennus (”Proof of Concept”) ja pienimuotoinen kokeilu (”friendly testing”). Rikastettu reittiopas toteutettiin palvelualustalla, joka yhdistää matkailu- ja liikkumistietoja joukkoliikenteen koontikannasta, Visit Finlandin Data Hubista ja Open Street Mapista. Rikastettu reittiopas sisältää joukkoliikenteen reitityksen sekä ehdotuksia (PoI, Point of Interest) vaihtojen odotusajoille, jolloin matkailija voi löytää mielekästä tekemistä matkaketjun vaihtojen yhteyteen. Näitä ovat muun muassa erilaiset nähtävyydet ja palvelut, kuten ravintolat ja museot. Rikastettu reittiopas uudelleen reitittää matkaketjun valittujen vierailukohteiden mukaisesti.
Hankkeen aikana kokeiltiin myös Ranskassa Visitmoov-yrityksen kehittämää matkailuliikkumispalvelua, joka toimii web appina. Palvelu ehdottaa erilaisia vierailukohteita ja nähtävyyksiä (PoI) sekä valmiita reittejä käyttäjän valitsemien reunaehtojen mukaisesti: haluttu teema (esimerkiksi Must-see, romanttinen, selfie-tour), käytettävissä oleva aika (1h, 2h, 4h, 6h vai 8h), ja valitut kulkumuodot (kävely, pyöräily, joukkoliikenne tai auto). Käyttäjän valintojen pohjalta sovellus ehdottaa reitin, joka huomioi kohteessa tyypillisesti käytetyn ajan, kohteiden aukioloajat sekä liikkumiseen tarvittavan ajan joukkoliikenneaikataulut huomioiden. Sovellus myös opastaa reitillä liikkumiseen kartan sekä joukkoliikenne- ja kohdetietojen avulla.
Matkailuliikkumisen konseptien tulevaisuus?
On selvää, että tarve ja kysyntää olisi yksilöllisesti mukautuvalle palvelulle, joka kokoaa yhteen olemassa olevan matkailuliikkumisen palvelutarjonnan digitaalisessa muodossa ja tarjoaa kaiken olennaisen tiedon asiakkaille yhden luukun periaatteella. Tiedon lisäksi myös matkailun ja liikkumisen palveluiden ostaminen voisi sisältyä samaan rajapintaan. Tämä muistuttaa liikkuminen palveluna -konseptia (MaaS, Mobility as a Service), johon lisättäisiin matkailupalveluita. Aasiassa tällaisia palveluita on jo käytössä tietyissä kohteissa ja alueilla.
On selvää, että tarve ja kysyntää olisi yksilöllisesti mukautuvalle palvelulle, joka kokoaa yhteen olemassa olevan matkailuliikkumisen palvelutarjonnan digitaalisessa muodossa ja tarjoaa kaiken olennaisen tiedon asiakkaille yhden luukun periaatteella. Tiedon lisäksi myös matkailun ja liikkumisen palveluiden ostaminen voisi sisältyä samaan rajapintaan. Tämä muistuttaa liikkuminen palveluna -konseptia (MaaS, Mobility as a Service), johon lisättäisiin matkailupalveluita. Aasiassa tällaisia palveluita on jo käytössä tietyissä kohteissa ja alueilla.
MaaS-tutkimuksissa on selvitetty erilaisia liiketoiminta- ja MaaS-operaattorimalleja sekä havaittu, että kokonaisuudesta vastaavalle organisaatiolle (ns. MaaS-operaattorille) liiketoiminnallisia hyötyjä voi olla vaikea saavuttaa. Onnistuneissa MaaS-palveluissa on esimerkiksi laajennettu olemassa olevaa joukkoliikenteen palveluntarjontaa uudenlaisilla liikkumispalveluilla, ja sen kautta tehty joukkoliiketeen käyttö houkuttelevammaksi. Laajat matkailuliikkumisen palvelukokonaisuudet ovat haastavampia, sillä ekosysteemissä on entistä enemmän toimijoita eri toimialoilta, ja sitä myötä enemmän siiloja, sekä erilaisia toimintatapoja, säädöksiä ja valmiuksia digitaalisten palveluiden tuottamiseen. Näin ollen kehittämisen veturiksi pitäisi löytyä sopiva taho ja mekanismi.
Vaikka laajempia matkailuliikkumisen palvelukokonaisuuksia ei ehkä lähitulevaisuudessa vielä nähdä, uskon pienempien kohdelähtöisten matkailuliikkumisen palveluiden kehittyvän ja yleistyvän. Apukka Shuttle Bus:n onnistuminen toimii positiivisena esimerkkinä tästä.
Jenni Vestinen (ent. Eckhardt),
johtava tutkija, Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy
Hankeinfo
FIT ME! oli Business Finlandin rahoittama Co-Innovation -hanke, joka toteutettiin 2021-2024 (www.matkailuliikkuminen.fi). Hanketta koordinoi VTT ja tutkimuspartnerina toimi Lapin yliopisto. Hankkeessa mukana olleita yrityskumppaneita olivat Bout Oy Ab, Beyond Arctic Oy, Oy Matkahuolto Ab, Zoneatlas Oy, Sitowise Oy, KovaKoodarit Oy ja iQ Payments Oy. Muita hankekonsortion osapuolia olivat Naturpolis Oy, Tunturi-Lapin kehitys ry, Fintraffic Oy, Kemiönsaaren kunta, Visit Turku Archipelago (ja Turku Science Park), Naantalin Matkailu Oy ja Paraisten kaupunki.