Rauhaa, rakkautta ja robotakseja – missä nyt mennään maailman automaattiautopääkaupungissa?

Suomi, Blogi, Yleinen

Robottitaksit ovat olleet otsikoissa viime viikkoina ja kuukausina. Kuluvan vuoden elokuussa amerikkalaisen autonvalmistajan General Motorsin tytäryhtiö Cruise sekä Alphabet-konserniin kuuluva Waymo saivat Kalifornian osavaltion vastaavalta viranomaiselta luvan pyörittää maksullista kyytipalvelutoimintaa omilla automaattiajoneuvoillaan. Lokakuussa sama viranomainen perui Cruiselta myönnetyn luvan toistaiseksi, koska muutaman onnettomuustilanteen selvittely herätti viranomaisissa tarpeen varmistaa, että lupa on myönnetty perustellusti ja operointi…

Robottitaksit ovat olleet otsikoissa viime viikkoina ja kuukausina. Kuluvan vuoden elokuussa amerikkalaisen autonvalmistajan General Motorsin tytäryhtiö Cruise sekä Alphabet-konserniin kuuluva Waymo saivat Kalifornian osavaltion vastaavalta viranomaiselta luvan pyörittää maksullista kyytipalvelutoimintaa omilla automaattiajoneuvoillaan. Lokakuussa sama viranomainen perui Cruiselta myönnetyn luvan toistaiseksi, koska muutaman onnettomuustilanteen selvittely herätti viranomaisissa tarpeen varmistaa, että lupa on myönnetty perustellusti ja operointi on riittävän turvallista. Waymo jatkaa operointia ja laajentumistaan normaalisti.

Kävin heinäkuussa kotimaan kuumimman lomakauden keskellä San Franciscossa kokeilemassa molempien valmistajien robottitakseja ja kyytipalveluita. Pääsin matkustamaan noin 15 kertaa robottitaksin kyydissä, ja autoin myös kansainvälisiä kollegoita saamaan robotaksikokemuksia. Videoraportti parin oman heinäkuisen kyytini kokemuksista ohessa.

Ensimmäistä kertaa kokeilin robotakseja syksyllä 2022 eli reilu vuosi sitten. Kirjoittelin tuolloinkin kokemuksistani ITS Finlandin blogissa https://its-finland.fi/news-article/tekoalyn-kyydissa-keskella-suurkaupunkia/.

Mikä on muuttunut vuodessa?

Ainakin robottitaksipalveluiden mittakaava on kasvanut: Cruisella on ollut San Franciscossa enimmillään reilut 300 robotaksia liikkeellä yhtäaikaisesti, ja Waymon fleetin eli ajueen koko pyörii 250 ajoneuvon paikkeilla. Molemmat yritykset operoivat useammassa kaupungissa, ja kummankin osalta kokonaisajoneuvomääräarvio pyörii noin 1000 robotaksin paikkeilla. Molemmat yritykset ovat tuoreeltaan ilmoittaneet saavuttaneensa jo viiden miljoonan kuskittoman kilometrin rajan operointihistoriansa aikana.

Kuva 1. Waymon robotaksi San Franciscon kadulla. Kuva: Eetu Pilli-Sihvola.

Kuva 1. Waymon robotaksi San Franciscon kadulla.
Kuva: Eetu Pilli-Sihvola.

Tämän kiihtyvän kasvun näki kaupungissa selvästi. Robottitakseja näkyi vähän joka kadunkulmassa ja katujaksolla ihan kantakaupungissakin. Kaupungissa on itse asiassa kymmeniä yrityksiä testaamassa automaattiautojaan, ja näistä kuudella on lupa täysin kuskittomaan testaamiseen. Kuskitonta operointia saavat tällä hetkellä Kaliforniassa tehdä Waymon lisäksi Mercedes-Benz ja Nuro Cruisen luvan ollessa ainakin tilapäisesti hyllyllä.

Lisääntyneen automaattiautomäärän ovat huomanneet myös kansalaiset ja joukkoliikenneviranomaiset. Erilaisia robottitaksien kaduille juuttumistilanteita on uutisoitu paikallisessa mediassa säännöllisesti. Jotkut aktivisteiksi itseään kutsuvat ovat myös hypelleet automaattiautojen eteen ja asettaneet niiden päälle liikennekartioita jumittaakseen robotaksin paikalleen. Tämä tosin on aiheuttanut vain lisää liikennehäiriöitä. Robottitakseilla on ollut myös ajoittain ongelmia esimerkiksi aktiivisilla palopaikoilla. Cruise on havainnut, että heidän autoillaan on ollut hankaluuksia tunnistaa isompia katuremontteja varten kaivettuja kuoppia.

Lokakuussa Cruisen ajoneuvot joutuivat pariinkin onnettomuuteen, joissa osallisena oli myös jalankulkija. Ensimmäisessä Cruisen ajoneuvo töytäisi ajoradalle vasten punaista kävelyopastinta astellutta jalankulkijaa. Toisessa tilanteessa yhtä lailla punaista valoa vasten suojatiellä kävelleeseen jalankulkijaan törmäsi ihmiskuski autollaan heittäen jalankulkijan Cruisen auton eteen ja alle. Cruisen auto pysähtyi törmäystilanteessa. Yrittäessään väistää muuta liikennettä Cruisen auto kuitenkin raahasi allaan vielä ollutta jalankulkijaa, joka sai tilanteessa vakavia vammoja ja joutui sairaalaan. Onnettomuustilanteen aloittanut ihmiskuski pakeni paikalta.

Nämä onnettomuudet osaltaan johtivat Cruisen turvallisuuskulttuurin tarkasteluun ja lupien tilapäiseen jäädyttämiseen. Cruise ilmoitti itse keskeyttävänsä täysin kuskittoman ajamisen myös muissa kaupungeissaan, jotta voivat itsekin varmistua toimintansa ja käytäntöjensä turvallisuudesta.

Omat kokemukseni robotaksikyydeistä ovat olleet erittäin positiivisia. Videossakin näkyi yksi tilanne, jossa auto lähti ohittamaan jonon päätä, kun ei tunnistanut ruuhkaa. Näihin tilanteisiin reaaliaikainen liikennetieto tai ajoneuvojen välinen viestinvaihto tuo jatkossa varmasti helpotusta. Toinen tiukka paikka oli, kun yhdessä käännöksessä taksi ajoi aika rivakasti hyvin läheltä pysäköityä autoa. Osumaa ei tullut, mutta raportoin tämänkin läheltä piti -tilanteen operaattorille.

Keskeisessä osassa sekä Waymon että Cruisen palvelun operoinnissa on ajoneuvojen etävalvonta ja etäavustus. Kumpikaan yritys ei missään tilanteessa aktiivisesti etäohjaa autojaan, vaan etäoperointi on luonteeltaan ohjeistavaa ja vaihtoehtoisia reittejä ehdottavaa. Cruisen toimitusjohtaja Kyle Vogt on kertonut, että heidän ajoneuvojaan ohjeistetaan tai avustetaan etänä keskimäärin 2–4 % niiden ajoajasta. Tämä osuu hyvin yksiin omien kokemusteni kanssa, usein etävalvojan kuittausta tarvittiin esimerkiksi kyydin alkaessa, kun lähdettiin kadunvarresta muun liikenteen sekaan. Nämä puuttumiset olivat kestoltaan kuitenkin aina varsin pikaisia, tyypillisesti muutamia sekunteja. Jos robotaksi ei pysty jatkamaan matkaa etäneuvoilla, paikalle saapuu yrityksen kenttätyöntekijä keskimäärin reilussa kymmenessä minuutissa ratkomaan tilannetta.

Kuva 2. Cruisen Butterfly-niminen robotaksi San Franciscon kadulla. Kuva: Eetu Pilli-Sihvola.

Cruisen kustannuksista saa jonkinlaisen kuvan emoyhtiö GM:n osavuosikatsauksista. Kuluvan vuoden 2023 kustannukset operatiivisen toiminnan osalta nousevat yli kahteen miljardiin dollariin, ja tämä ei sisällä ajoneuvojen hankintakustannuksia. Niitä varten yhtiöllä on sisäinen konsernijärjestely, joka mahdollistaa autojen ja niiden varusteiden hankinnan emoyhtiö GM:ltä neljään miljardiin dollariin saakka. Yhden auton kustannukseksi tässä mallissa on arvioitu noin 200 000 dollaria. Työntekijöitä Cruisella on noin 3500. GM, Cruise ja Honda ovat myös perustamassa yhteisyritystä Japaniin, jossa tarkoitus olisi aloittaa operointi Cruisen uudella automaattipienbussilla viimeistään vuonna 2026.

Robotaksien tiellä: laajentumista, turvallisuusinvestointeja ja kehityshaasteita

Miltä robotaksien jatko nyt sitten näyttää? Oma arvioni on, että laajeneminen jatkuu edelleen uusiin kaupunkeihin, vaikka nyt Cruisella pieni töyssy tiehen tulikin.

Waymo on juuri tällä polulla, ja heillä on ollut selvästi vähemmän näkyviä ongelmia. Waymo on korostetusti myös panostanut turvallisuusnäkökulmiin tekemisessään ja viestinnässään. He ovat esimerkiksi kattavasti kouluttaneet ja perehdyttäneet kaupungin ensivastehenkilökuntaa siihen, miten heidän autonsa toimii, miten sitä voi ohjeistaa ja miten tarvittaessa saa heti yhteyden Waymon etäkeskukseen.

Uskon että GM ja Cruisekin jatkavat vielä suunnitellulla polulla, koska robotaksit ovat keskeinen osa emoyhtiö GM:n tulevan liiketoiminnan kehittämistä, ja rakenteet tätä tukemaan ovat paikallaan. Nyt pinnalle nousseeseen turvallisuuskulttuuriin suhtaudutaan jatkossa varmasti entistä vakavammin.

Talvikelien robotakseihin tai automaattibusseihin on kuitenkin vielä matkaa, ja tähän liittyvää kehitystyötä tarvitaan Euroopassa ja Suomessakin. Cruisella on tähtäin jo Japanissa, ja Waymokin miettii laajentumispolkujaan ja kumppaneitaan maailmalle. Kiinassa robotaksit vaikuttavat olevan myös varsin pitkällä, vaikka tarkempia tietoja on niukasti. Tiedossa on varmasti jänniä vuosia automaattiajamisen kehitystä seuraaville!

Waymon robotaksin kyydissä San Franciscossa, kuva: Tom Alkim

Kuva 3. Waymon robotaksin kyydissä San Franciscossa, kuva: Tom Alkim

Kirjoittaja
Eetu Pilli-Sihvola, VTT

Jaa sivu eteenpäin

Lisää kirjoituksia

Uutinen

Intertraffic Amsterdam 2024

Viikko Intertraffic Amsterdamiin Intertraffic Amsterdam on kansainvälinen foorumi kaikille liikenneteknologian ammattilaisille maailmanlaajuisesti. Yli 900 näytteilleasettajaa yli 100 maasta tarjoaa kattavan katsauksen uusimpiin suuntauksiin ja kehitykseen. ITS Finland yhdessä ITS Nordic+ kanssa osallistuvat tapahtumaan yhteisosastolla ITS Nationlasin alla. ITS Nationals tuo yhteen kymmenen maata Euroopasta. ITS Finlandin alla osastolle numero 02.308 osallistuu 8 jäsentämme; Finntraffic, Forum […]
Lausunnot

Älykkään liikenteen verkosto ITS Finlandin lausunto-Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi liikennevakuutuslain, Liikennevakuutuskeskuksesta annetun lain ja vakuutusyhtiölain muuttamisesta 

Älykkään liikenteen verkosto ITS Finlandin lausunto koskien hallituksen esitystä eduskunnalle laeiksi liikennevakuutuslain, Liikennevakuutuskeskuksesta annetun lain ja vakuutusyhtiölain muuttamisesta   ITS Finland toimii digitaalisen liikenteen ja kuljetuksen kehittämisen yhteistyöfoorumina kooten hallinnon, tutkimuksen ja elinkeinoelämän toimijat yhteen. ITS Finland on voittoa tavoittelematon asiantuntijaverkosto, johon kuuluu yli 100 jäsenorganisaatiota, joissa työskentelee yli 30 000 työntekijää. Yhdistyksen tavoitteena on edistää […]
Blogi

Pro gradu -tutkielma älykkään liikenteen mahdollisuuksista ja haasteista Suomen kunnissa

Blogikirjoitus älykkääseen liikenteeseen liittyvästä pro gradu -tutkielmasta, jonka on tehnyt tuotantotalouden ekonomi Aukusti Perttula.